De
mastervariant Filosofie van de Maatschappij- en Gedragswetenschapppen
Met
ingang van dit studiejaar (2010-2011) wordt binnen de masteropleiding
Wijsbegeerte van een Wetenschapsgebied de variant Filosofie van de
Maatschappij- en Gedragswetenschappen aangeboden; daarnaast bestaat ook
de variant Filosofie van de
Geesteswetenschappen.
Waarover gaat de opleiding?
De maatschappij- en gedragswetenschappen
beslaan een
breed spectrum aan opleidingen die aan de Erasmus Universiteit worden
verzorgd:
sociale wetenschappen, rechtsgeleerdheid, bedrijfskunde,
gezondheidswetenschappen,
economie, psychologie. Dat zoveel opleidingen onder deze noemer vallen
is niet
vreemd gezien de achtergrond en de signatuur van de Erasmus
Universiteit, die
zich van oudsher nadrukkelijk oriënteert op de beroepspraktijk en
op de
samenleving. Deze praktische gerichtheid sluit reflectie op de
wetenschaps- en
beroepspraktijk geenszins uit. Academische vorming impliceert sowieso
zulke
reflectie, en de filosofie verschaft voor deze reflectie historische en
systematische kaders die tot beter begrip leiden van zowel de eigenheid
als de
gemeenschappelijke kenmerken van de verschillende wetenschapsgebieden
en
beroepspraktijken. Op hun beurt leveren de diverse vakwetenschappen
benaderingen en inzichten die de ontwikkeling van de filosofie en haar
beoefening
beïnvloeden. De Filosofie van de Maatschappij- en
Gedragswetenschappen beoogt
deze ‘kruisbestuiving’ zoals die ook in het wetenschappelijk onderzoek
plaatsvindt tussen de filosofie en de beteffende vakwetenschappen tot
uitdrukking te brengen in haar cursusprogramma.
De bedoelde reflectie kan en moet in
het onderwijs op diverse wijzen tot uitdrukking komen. In de eerste
plaats is
er de reflectie op de wetenschapspraktijk. Hoe en waarom zijn de
verschillende
vakwetenschappen ontstaan, waardoor kenmerkt zich hun beoefening, hoe
hebben
zij zich ontwikkeld? Methodologische kwesties sluiten direct daar bij
aan.
Waarop zijn de claims op (ware) kennis van de diverse wetenschappen
gebaseerd?
Welke betekenis heeft empirie voor de kennisvorming? In hoeverre is er
sprake
van vooruitgang in inzicht en kennis? Wat is de verhouding tussen
descriptieve
en normatieve claims? Voorts is er aandacht voor reflectie op
beroepspraktijk
en de relatie tussen vakwetenschap en samenleving. Hoe zien de
vakwetenschappen
hun maatschappelijke verantwoordelijkheid? In hoeverre en op welke
gronden
laten zij zich leiden door maatschappelijke desiderata? Hoe moeten we
aankijken
tegen ‘valorisatie’ van de (vak)wetenschappen?
De diversiteit van
uitdrukkingsvormen van reflectie geldt verder niet alleen de inhoud,
maar ook
de vorm en organisatie van het onderwijs. De eerste van drie specifieke
cursussen die in het kader van deze variant worden aangeboden,
combineert de
bestudering van enkele belangrijke (overzichts)werken op het gebied van
de
sociale theorie, respectievelijk de sociale filosofie, met het
formuleren en
uitvoeren van een klein onderzoeksproject op het terrein van de
vakwetenschap.
Deze cursus heeft deels een collegevorm en deels de vorm van
zelfstudie. De
begeleiding van het onderzoeksproject geschiedt steeds (mede) door een
docent
uit de betreffende vakfaculteit. De tweede cursus is primair gericht op
methodologische kwesties. Deze worden zodanig gepresenteerd en ter
discussie
gesteld dat ze voor de maatschappij- en gedragswetenschappen in hun
algemeenheid relevant zijn. In de derde cursus worden concrete thema’s
uit de
sociale wetenschappen belicht in hun relatie tot filosofische en
methodologische vragen; bijvoorbeeld: hoe verhoudt de vraag naar
individualisme
versus holisme zich tot de maatschappelijke kwestie van groepsrechten?
Daarnaast vindt in deze cursus meta-reflectie op de wetenschappen en op
de
wetenschapspraktijk zelf plaats: welke (f)actoren spelen een rol in de
constructie van wetenschappelijke kennis?
De major filosofie van recht en sociale wetenschap beslaat 21 ec (drie cursussen). De ruimte voor keuzevakken wijsbegeerte omvat 21 ec. Dit zijn cursussen uit het aanbod van de major wijsbegeerte, de minor wijsbegeerte ‘Klassieke teksten’ of de keuzevakken wijsbegeerte. De thesis omvat 18 ec (inclusief een onderzoektutorial). De samenstelling van het cursuspakket moet in ieder geval worden besproken met de coördinator van de opleiding, dr. G.H. van Oenen en behoeft de goedkeuring van de examencommissie van de Faculteit der Wijsbegeerte
Coordinator: dr. Gijs van Oenen, kamer
H5-27, tel. 010.4088999, email vanoenen@fwb.eur.nl.
Last change: 4 juli 2010